SPRAWOZDANIE
Z REALIZACJI PLANU KONTROLI PRZEPROWADZONYCH W 2015 ROKU PRZEZ ZESPÓŁ KONTROLI I DYSCYPLINARNY KOMENDY MIEJSKIEJ POLICJI W TORUNIU.
Zadania wynikające z Ustawy z dnia 15 lipca 2011r. o kontroli w administracji rządowej oraz Decyzji nr 65 Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie wprowadzenia do stosowania wytycznych w zakresie zasad i trybu przeprowadzania kontroli w urzędach obsługujących organy lub w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez ministra Spraw Wewnętrznych w Komendzie Miejskiej Policji w Toruniu zrealizowane zostały przez Zespół Kontroli i Dyscyplinarny. Zgodnie z „Planem Kontroli” z dnia 28.11.2014r. nr L.dz. T-483/14/033/MZ, zatwierdzonym przez Komendanta Miejskiego Policji w Toruniu, w 2015r. przeprowadzono dwie zaplanowane kontrole.
1. Kontrolę nt.: „Wykorzystanie pokoi przejściowych zgodnie z wytycznymi Zarządzenia nr 125 KGP z dnia 12.06.2012r. w sprawie metod i form wykonywania zadań związanych z pobytem osób zatrzymanych lub doprowadzonych w pokoju przejściowym”. Kontrolą objęto 5 podmiotów, tj. Komisariat Policji Toruń-Śródmieście, Komisariat Policji Toruń-Rubinkowo, Komisariat Policji Toruń-Podgórz, Komisariat Policji w Chełmży, Wydział Kryminalny KMP w Toruniu za okres od dnia 01 sierpnia 2014r. do dnia 28 lutego 2015r. Kontrolę przeprowadzono w oparciu o analizę dokumentacji służbowej związanej z funkcjonowaniem pokoi przejściowych.
W toku kontroli ustalono, że pokoje przejściowe w jednostkach i komórkach organizacyjnych KMP w Toruniu znajdują się w: Komisariacie Policji Toruń – Rubinkowo ( 2 pokoje), Komisariacie Policji Toruń – Podgórz (2 pokoje), Komisariacie Policji Toruń – Śródmieście (1 pokój) oraz Wydziale Kryminalnym KMP w Toruniu ( 1 pokój). Jednocześnie z oświadczenia Komendanta Komisariatu Policji Toruń – Śródmieście, mł.insp. Zbysława Radkiewicz wynika, że w podległej mu jednostce nie funkcjonuje pokój przejściowy. W budynku znajduje się pomieszczenie z kratą dla osób zatrzymanych, jednak ze względu na fakt, że nie spełnia ono wymogów zawartych w zarządzeniu nie jest wykorzystywane. Dlatego też Komendant ww. jednostki nie wydał decyzji regulującej rzeczoną problematykę i nie została założona właściwa dokumentacja służbowa. Celem kontroli była ocena prawidłowości realizacji zadań i obowiązków wynikających Zarządzenia nr 125 KGP z dnia 12.06.2012r. w sprawie metod i form wykonywania zadań związanych z pobytem osób zatrzymanych lub doprowadzonych w pokoju przejściowym oraz decyzji kierowników poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych tut. Komendy, w który znajdują się pokoje przejściowe.
W toku kontroli stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia w polegające na :
- nieliczne uchybienia dotyczą sposobu dokumentowania czynności związanych z osadzeniem osoby i kontrolą jej zachowania w „Książce przebiegu służby”, „Książce ewidencji osób umieszczonych w pokoju przejściowym”;
- braki techniczne w dostosowaniu pokoi przejściowych zgodnie z warunkami określonymi w Rozdziale 4 Rozporządzenia MSW z dnia 04.06.2012r. w sprawie pomieszczeń przeznaczonych dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia , pokoi przejściowych, tymczasowych pomieszczeń przejściowych i policyjnych izb dziecka , regulaminu pobytu w tych pomieszczeniach, pokojach i izbach oraz sposobu postępowania z zapisami obrazu z tych pomieszczeń, pokoi i izb – 4 przypadki.
Na podstawie dokonanych ustaleń uznać należy, że przyczyną powstania opisanych w treści niniejszego wystąpienia uchybień był brak dostatecznej staranności i rzetelności przy realizacji zadań związanych ze sporządzaniem dokumentacji związanej z osadzeniem i pobytem osoby w pokoju przejściowym. Za stwierdzone uchybienia odpowiedzialni są poszczególni funkcjonariusze dokonujący wpisów, jak i osoby wyznaczone w odrębnych decyzjach jako odpowiedzialne za nadzór nad prawidłowym wykonywaniem zadań związanych z pobytem osoby w pokoju przejściowym. Stwierdzone uchybienia nie spowodowały negatywnych skutków dla działalności tut. Komendy i realizacji zadań wynikających z postanowień ustawy z dnia 6 kwietnia 1990r. o Policji oraz aktów normatywnych wydanych na jej podstawie.
W wystąpieniu pokontrolnym w celu wyeliminowania przyczyn stwierdzonych uchybień i zapewnienia właściwej realizacji zadań stanowiących przedmiot kontroli kierowników jednostek i komórek organizacyjnych KMP w Toruniu zobowiązano do:
- omówienia z podległymi funkcjonariuszami, a zwłaszcza z policjantami wskazanymi w decyzjach regulujących omawianą tematykę jako odpowiedzialnymi za nadzór nad prawidłowym wykonywaniem zadań z pobytem osoby w pokoju przejściowym, ustaleń dokonanych w toku niniejszej kontroli i wskazania wyszczególnionych nieprawidłowości,
- zobowiązania ww. policjantów do właściwego, tj. zgodnego z Zarządzenia nr 125 KGP z dnia 12 czerwca 2012r. w sprawie metod i form wykonywania zadań związanych w pobytem osób zatrzymanych lub doprowadzonych w pokoju przejściowym sporządzania dokumentacji służbowej związanej z osadzeniem i pobytem osoby w pokoju przejściowymi,
- wystąpienia do Wydziału Inwestycji i Remontów KWP w Bydgoszczy o dostosowanie pokoi przejściowych tut. Komendy do warunków technicznych określonych w Rozdziale 4 Rozporządzenia MSW z dnia 4 czerwca 2012r. w sprawie pomieszczeń przeznaczonych dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia, pokoi przejściowych, tymczasowych pomieszczeń przejściowych i policyjnych izb dziecka , regulaminu pobytu w tych pomieszczeniach, pokojach i izbach oraz sposobu postępowania z zapisami obrazu z tych pomieszczeń, pokoi i izb.
2. Kontrolę nt.: „Sposób realizacji przez osoby wskazane w § 20 Zarządzenia nr 852 KGP z dnia 20 lipca 2011r. w sprawie zasad przyznawania i użytkowania broni palnej przez policjantów, nadzoru nad przechowywaniem oraz utrzymaniem broni palnej i amunicji będącej na indywidualnym wyposażeniu policjantów”, kontrolą objęto 5 podmiotów, tj., Komisariat Policji Toruń - Rubinkowo oraz Komisariat Policji Toruń – Śródmieście, Komisariat Policji w Chełmży, Wydział Kryminalny i dw. z Przestępczością Gospodarczą KMP w Toruniu , za okres od dnia 1 stycznia 2015r. do dnia 30 czerwca 2015r. Kontrolę przeprowadzono w oparciu o analizę dokumentacji służbowej związanej z realizacją obowiązku wynikającego z § 12, § 15 oraz § 20 Zarządzenia nr 852 KGP z dnia 20 lipca 2011r. w sprawie zasad przyznawania i użytkowania broni palnej przez policjantów.
Celem kontroli była ocena prawidłowości realizacji zadań i obowiązków wynikających z § 20 Zarządzenia nr 852 KGP z dnia 20 lipca 2011r. w sprawie zasad przyznawania i użytkowania broni palnej przez policjantów przez osoby zobowiązane do nadzoru nad przechowywaniem broni palnej i amunicji będącej na indywidualnym wyposażeniu policjantów. W toku kontroli stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia polegające na :
- brak realizacji w okresie od 1 stycznia 2015r. do 30 czerwca 2015r. obowiązku dokumentowania w książce nadzoru nad bronią palną sprawdzeń zgodnie z § 20 ust. 3. Zarządzenia nr 852 KGP z dnia 20 lipca 2011r. w sprawie zasad przyznawania i użytkowania broni palnej przez policjantów obowiązku dokumentowania faktu dokonania sprawdzenia stanu ilościowego broni palnej i amunicji oraz przestrzegania przepisów związanych z jej posiadaniem, przechowywaniem, obsługą i zabezpieczeniem przed utraceniem podległych mu policjantów – 1 przypadek;
- brak realizacji obowiązku wynikającego z § 20 ust. 1 pkt. 3 Zarządzenia nr 852 KGP z dnia 20 lipca 2011r. w sprawie zasad przyznawania i użytkowania broni palnej przez policjantów, obowiązku sprawdzenia co najmniej raz na kwartał stanu ilościowego broni palnej i amunicji oraz przestrzegania przepisów związanych z jej posiadaniem, przechowywaniem, obsługą i zabezpieczeniem przed utraceniem podległych mu policjantów – 5 przypadków;
- brak realizacji obowiązku wynikającego z § 12 ust. 1 Zarządzenia nr 852 KGP z dnia 20 lipca 2011r. w sprawie zasad przyznawania i użytkowania broni palnej przez policjantów i § 6 ust. 2 Decyzji nr 8/14 Komendanta Miejskiego Policji w Toruniu z dnia 21 stycznia 2014r. w sprawie przechowywania broni służbowej przez policjantów Komendy Miejskiej Policji i jednostek podległych, poinformowania Komendanta Miejskiego Policji w Toruniu o przechowywaniu broni palnej indywidualnej w jednostce Policji przez 14 policjantów .
Na podstawie dokonanych ustaleń uznać należy, że przyczyną powstania opisanych wyżej uchybień był brak rzetelności przy realizacji zadań związanych z czynnościami nadzorczymi nad przechowywaniem oraz utrzymaniem broni palnej i amunicji będącej na indywidualnym wyposażeniu policjantów przez osoby do tego wyznaczone. Za powstałą sytuację odpowiedzialni są, stosowanie do dyspozycji § 19 i § 21 Decyzji nr 8/14 Komendanta Miejskiego Policji w Toruniu z dnia 21 stycznia 2014r. w sprawie przechowywania broni służbowej przez policjantów Komendant Miejskiej Policji w Toruniu i jednostek podległych, kierownicy poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych tut. Komendy, objętych kontrolą. Stwierdzone uchybienia nie spowodowały negatywnych skutków dla działalności kontrolowanych jednostek organizacyjnych tut. Komendy i realizacji zadań wynikających z postanowień ustawy z dnia 6 kwietnia 1990r. o Policji oraz aktów normatywnych wydanych na jej podstawie.
W celu wyeliminowania przyczyn stwierdzonych uchybień i zapewnienia właściwej realizacji zadań w zakresie kontrolowanej tematyki kierowników kontrolowanych jednostek i komórek organizacyjnych tut. Komendy zobowiązano do:
- omówienia z podległymi funkcjonariuszami wskazanymi w decyzjach/instrukcjach regulujących kontrolowaną tematykę jako odpowiedzialnymi za wykonywanie czynności nadzorczych, wskazanych nieprawidłowości;
- wyegzekwowania od ww. policjantów właściwego, zgodnego z wytycznymi Rozdziału 3 Zarządzenia nr 24 Komendanta Głównego Policji z dnia 21 lipca 2015r. w sprawie szczegółowych zasad przyznawania i użytkowania broni palnej przez policjantów realizowania czynności służbowych w zakresie nadzoru nad przechowywaniem oraz utrzymaniem broni palnej i amunicji, a zwłaszcza broni przydzielonej osobom funkcyjnym;
- wyegzekwowania od policjantów w służbie stałej realizacji obowiązku poinformowania Komendanta Miejskiego Policji w Toruniu w pisemnym raporcie o przechowywaniu broni palnej krótkiej w jednostce Policji;
- założenia i prowadzenia „Książki nadzoru nad bronią palną” zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 7 Zarządzenia nr 24 Komendanta Głównego Policji z dnia 21 lipca 2015r. w sprawie szczegółowych zasad przyznawania i użytkowania broni palnej przez policjantów.
Zdiagnozowane przyczyny stwierdzonych nieprawidłowości to z jednej strony brak właściwego nadzoru ze strony przełożonych, w tym szczebla średniego, a z drugiej policjantów realizujących czynności służbowe wynikające z przepisów służbowych. Wskazać tu należy, iż odpowiedzialnymi za zaistnienie ujawnionych uchybień byli zarówno kierownicy kontrolowanych podmiotów, średni szczeble kierowniczy jak i szeregowi policjanci. W przypadku wszystkich przeprowadzonych kontroli, kierowników kontrolowanych podmiotów zobowiązano do podjęcia skutecznych działań mających na celu wyeliminowanie stwierdzonych nieprawidłowości poprzez m.in. zapoznanie podległych policjantów z treścią obowiązujących przepisów przeprowadzenia w ramach doskonalenia zawodowego. Zalecenia pokontrolne zostały wdrożone do realizacji. Na podstawie ustaleń poczynionych w ramach ww. kontroli nie wszczynano postępowań dyscyplinarnych ani nie przeprowadzono rozmów dyscyplinujących. Na podstawie ustaleń pokontrolnych nie kierowano zawiadomień o popełnieniu przestępstw lub wykroczeń.