Kontrole w 2011 roku - Archiwum - Komenda Miejska Policji w Toruniu

Biuletyn Informacji Publicznej

SPRAWOZDANIE
Z REALIZACJI PLANU KONTROLI PRZEPROWADZONYCH W 2011 ROKU PRZEZ ZESPÓŁ KONTROLI I DYSCYPLINARNY KOMENDY MIEJSKIEJ POLICJI W TORUNIU.

 


Zadania wynikające z treści Zarządzenia nr 11 z dnia 02.06.2011r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz organy i jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, w Komendzie Miejskiej Policji w Toruniu zrealizowane zostały przez Zespół Kontroli i Dyscyplinarny. Zgodnie z „Planem Kontroli” z dnia 22.10.2011r. nr L.dz. T-385/10/033/MZ zatwierdzonym przez Komendanta Miejskiego Policji w Toruniu mł.insp. Wojciecha Machelskiego 2011r. zaplanowane były dwie  kontrole problemowe oraz jedna kontrola sprawdzająca, która nie została zrealizowana.

 

1.   Kontrola problemowa nt.. „Rzetelność sporządzania przez policjantów kart rejestracyjnych MRD-5 w związku z popełnionym wykroczeniem w ruchu drogowym i nałożeniem mandatu karnego kredytowanego na kierującego”. Kontrolą objęto 3 podmioty, tj. Ogniwo Przewodników Psów Służbowych, Ogniwo Prewencji na Wodach i Terenach Przywodnych Wydziału Prewencji KMP w Toruniu oraz Wydział Ruchu Drogowego KMP w Toruniu. W toku kontroli stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia, do których zaliczyć należy:
 

  • nie wpisywanie w notatnikach służbowych  kwalifikacji prawnej wykroczenia, za które nałożono mkk;
  • nie wpisanie w notatnikach służbowych  ilości nałożonych punktów karnych za ujawnione wykroczenie;
     
  • nie wpisywanie w notatnikach służbowych serii i numeru mkk;
     
  • nierzetelne dokumentowanie w notatniku służbowym czynności kontrolnych podjętych wobec kierującego pojazdem.

 

Rodzaj  stwierdzonych w skontrolowanych notatnikach służbowych prowadzonych przez policjantów uchybień pozwala na stwierdzenie, iż sposób dokumentowania przebiegu służby jest niezgodny z § 5 ust 3 Wytycznych nr 2 KGP z dnia 26.06.2007r. w sprawie zasad ewidencjonowania, wypełniania oraz przechowywania notatników służbowych. Ustalenia kontrolne wykazały, iż sposób sporządzania formularzy MRD 5 i mkk przez funkcjonariuszy z Wydziału Prewencji i Wydziału Ruchu Drogowego tut. Komendy nie budzi zastrzeżeń. We wszystkich skontrolowanych przypadkach nie stwierdzono braku formularza MRD 5, wobec czego uprawnione jest stwierdzenie, że obieg przedmiotowej dokumentacji jest właściwy. Przyznać natomiast należy, iż procedura wskazana w § 28 1 i 2 Zarządzenia nr 609 KGP z dnia 25 czerwca 2007r. w sprawie sposobu pełnienia służby na drogach przez policjantów nie ma odzwierciedlenia w notatnikach służbowych. Charakter stwierdzonych uchybień znacząco nie wpływa na negatywną ocenę kontrolowanych jednostek i sprawowanego nadzoru w zakresie objętym kontrolą uznając, iż nie stanowią one uzasadnienia do wystąpienia z wnioskiem o przeprowadzenie postępowania dyscyplinarnego. W wystąpieniach pokontrolnych Naczelników Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego KMP w Toruniu m.in. zobowiązano do przeprowadzenia, w ramach doskonalenia zawodowego, zajęć z podległymi policjantami w zakresie prowadzenia notatników służbowych zgodnie z Wytycznymi nr 2 KGP z dnia 26.06.2007r. w sprawie zasad ewidencjonowania, wypełniania oraz przechowywania notatników służbowych oraz wyegzekwowania od podległych funkcjonariuszy przestrzegania § 28 1 i 2 Zarządzenia nr 609 KGP z dnia 25 czerwca 2007r. w sprawie sposobu pełnienia służby na drogach przez policjantów.

 

2.  Kontrola problemowa na temat „Wdrożenie do realizacji Rozporządzenia MSWiA z dnia 30.08.2010r. w sprawie opiniowania służbowego policjantów w podległych jednostkach i komórkach organizacyjnych”. Kontrolą objęto 3 podmioty, tj. Komisariat Policji Toruń-Śródmieście, Komisariat Policji Toruń - Rubinkowo i Komisariat Policji Toruń – Podgórz”. W trakcie kontroli ujawniono następujące nieprawidłowości:

  • sporządzanie opinii niezgodnie z wyznaczonym terminem;
     
  • brak aktualnej opinii służbowej;
     
  • nie przeprowadzono rozmowy z opiniowanym funkcjonariuszem przed sporządzeniem opinii.

 

W wyniku dokonanej kontroli pozytywnie oceniono sposób sporządzania opinii służbowych, uznając, iż uczyniono to w sposób czytelny i zgodny z wzorem formularza opinii służbowej stanowiącej załącznik nr 2 do Rozporządzenia. Ocena  kontrolowanych podmiotów mimo stwierdzonych uchybień za które odpowiedzialni byli ich Komendanci jest dobra. Nie ujawniono negatywnych konsekwencji wskazanych uchybień w związku z czym odstąpiono od formułowania wniosków o przeprowadzenie postępowań dyscyplinarnych. W wystąpieniach pokontrolnych Komendantów kontrolowanych podmiotów zobowiązano do niezwłocznego uzupełnienia braków w zakresie aktualizacji opinii służbowych podległych funkcjonariuszy, przestrzegania obowiązku przeprowadzania rozmów z opiniowanymi funkcjonariuszami przed sporządzeniem opinii zgodnie z § 6 ust. 2 i 5 Rozporządzenia MSWiA z dnia 30.08.2010r. w sprawie opiniowania służbowego policjantów oraz ponownego zapoznania z treścią cyt. Rozporządzenia upoważnionych do sporządzania opinii służbowych f-y pełniących funkcje kierownicze.

 

Zdiagnozowane przyczyny stwierdzonych nieprawidłowości to z jednej strony brak właściwego nadzoru ze strony przełożonych, w tym szczebla średniego, a z drugiej  policjantów realizujących czynności służbowe wynikające z przepisów służbowych. Wskazać tu należy, iż odpowiedzialnymi za zaistnienie ujawnionych uchybień byli zarówno kierownicy kontrolowanych podmiotów, średni szczeble kierowniczy jak i szeregowi policjanci. W przypadku wszystkich przeprowadzonych kontroli, kierowników kontrolowanych podmiotów zobowiązano do podjęcia skutecznych działań mających na celu wyeliminowanie stwierdzonych nieprawidłowości poprzez m.in. zapoznanie podległych policjantów z treścią obowiązujących przepisów przeprowadzenia w ramach doskonalenia zawodowego zajęć w zakresie prowadzenia notatników służbowych, rzetelnego sprawowania nadzoru przez średni szczebel kierownictwa głównie w zakresie prawidłowości dokumentowania przebiegu służby w notatnikach służbowych, rzetelne służbowych terminowe sporządzanie opinii służbowych.

 

Wnioski pokontrolne i zalecenia zostały zrealizowane. Na podstawie ustaleń pokontrolnych nie wszczynano postępowań dyscyplinarnych, nie kierowano zawiadomień o popełnieniu przestępstw lub wykroczeń, nie zarządzano również przeprowadzenie rozmów dyscyplinujących.

 

W 2010r. nie zrealizowano jednej zaplanowanej kontroli sprawdzającej na temat ”Sposób realizacji zadań dotyczących archiwizacji dokumentacji służbowej wynikający z dyspozycji Zarządzenia 920 KGP z dnia 11.09.2008r. jednolitego wykazu akt Policji wprowadzonego Decyzją nr 021 KGP z dnia 08 03.1995r.oraz Zarządzeniem nr 93 MSWiA z dnia 17.12.2007r. w Komisariatach Policji w Toruniu i w Chełmży”. O powyższym zgodnie z § 14 pkt 3 Zarządzenia nr 11 MSWiA z dnia 02.06.2010r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez MSWiA oraz organy i jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez MSWiA poinformowano Naczelnika Wydziału Kontroli KWP w Bydgoszczy pismem z dnia 28.11.2011r. L.dz.T-385/10/033/MZ.

Metryczka

Data publikacji : 05.03.2012
Data modyfikacji : 11.03.2013
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Miejska Policji w Toruniu
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
nadkom. Zbigniew Męczyński Zespół Kontroli i Dyscypliny KMP w Toruniu
Osoba udostępniająca informację:
Piotr Górny Wydział Administracyjno-Gospodarczy KMP w Toruniu
Osoba modyfikująca informację:
Piotr Górny
do góry