SPRAWOZDANIE
Z REALIZACJI PLANU KONTROLI PRZEPROWADZONYCH W 2009 r.
PRZEZ ZESPÓŁ KONTROLI KMP W TORUNIU
Zadania wynikające z treści Zarządzenia Nr 49 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz organy i jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, w Komendzie Miejskiej Policji w Toruniu zrealizowane zostały przez Zespół Kontroli KMP w Toruniu.
W skład Zespołu Kontroli KMP w Toruniu w 2009 r. wchodziło 4 funkcjonariuszy, z których jeden od dnia 20.10.2009 r. odbywa szkolenie w WSPol w Szczytnie.
Zgodnie z Planem Kontroli z dnia 7 stycznia 2009 r. zatwierdzonego przez Komendanta Miejskiego Policji w Toruniu podinsp. Wojciecha Machelskiego w 2009 r. zaplanowane były trzy kontrole, w tym 1 kontrola problemowa oraz 2 kontrole sprawdzające, z których wszystkie zostały zrealizowane. Ponadto zgodnie z poleceniem Komendanta Miejskiego policji w Toruniu tut. Zespół Kontroli zrealizował w 2009 r. 4 kontrole w trybie uproszczonym. Wyniki kontroli przedstawiono poniżej:
I. Kontrola sprawdzająca nt. „Rzetelność sporządzania formularzy statystycznych Stp-2 i Stp-3 w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych oraz nadzór przełożonych nad przedmiotowym zagadnieniem”.
Kontrolą objęto 5 podmiotów tj. Komisariat Policji Toruń - Rubinkowo, Komisariat Policji w Chełmży, Posterunek Policji w Lubiczu, Posterunek Policji w Łysomicach i Posterunek Policji w Złejwsi Wielkiej.
W toku kontroli stwierdzono widocznie mniejszą skalę nieprawidłowości w porównaniu do roku ubiegłego, świadczy to bezpośrednio o zaangażowaniu i realizacji poleceń sformułowanych we wnioskach kontroli problemowej w tym zakresie. Spośród ujawnionych do najistotniejszych błędów należały:
- stosowanie do wypełniania druków statystycznych symboli nie ujętych w instrukcji,
- niewypełnienie wszystkich pozycji druków statystycznych.
II. Kontrola sprawdzająca nt. „Aktywność policjantów pionu prewencji, w tym dzielnicowych w rozpoznawaniu rejonu służbowego w zakresie przekazywania służbom wykrywczym istotnych informacji dotyczących osób, zdarzeń, miejsc pozostających w zainteresowaniu Policji” przeprowadzona w Komisariacie Policji Toruń – Podgórz, Sekcji Ruchu Drogowego KMP w Toruniu, Posterunkach Policji w Lubiczu, Obrowie, Czernikowie, Łysomicach i Złejwsi Wielkiej.
Kontrolą objęto 7 podmiotów tj. Komisariat Policji Toruń - Podgórz, Sekcja Ruchu Drogowego KMP w Toruniu, Posterunek Policji w Lubiczu, Obrowie, Czernikowie, Łysomicach i Złejwsi Wielkiej.
W toku kontroli stwierdzono widocznie mniejszą skalę nieprawidłowości oraz zdecydowanie wyższą efektywność zarówno w ilości zdobywanych informacji a co najistotniejsze także ich potwierdzalności. Powyższe wyniki przełożyły się również w sposób pozytywny na kwestie rozpoznawania podległych policjantom rejonów służbowych. Stwierdzony stan faktyczny pozwala na stwierdzenie, iż zrealizowane zostały polecenia zawarte w treści wniosków pokontrolnych. Spośród ujawnionych do najistotniejszych błędów należało niekompletne wypełnianie rubryk druków meldunków informacyjnych oraz dziennika korespondencyjnego.
III. Kontrola problemowa nt. „Realizacji dyspozycji Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 1 kwietnia 2005 r. i 7 stycznia 2004 r. w spr. badań lekarskich i psychologicznych kierowców w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych o przestępstwo z art. 178 a § 1 kk oraz nadzór przełożonych nad przedmiotowym zagadnieniem”.
Kontrolą objęto 6 podmiotów, tj. Komisariaty Policji: Toruń – Podgórz i Chełmża, Sekcję Ruchu Drogowego KMP w Toruniu, Posterunki Policji: w Lubiczu, Obrowie i Złejwsi Wielkiej.
Do podstawowych nieprawidłowości i uchybień ujawnionych i wykazanych w toku kontroli w poszczególnych kontrolowanych jednostkach, zaliczyć należy:
- przekroczenia terminów określonych w Rozporządzeniach Ministra Zdrowia z dnia 01.04.2005 r. w sprawie badań psychologicznych kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz wykonujących pracę na stanowisku kierowcy oraz z dnia 07.01.2004 r. w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, w tym również nie wydanie stosownych skierowań w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych,
- brak nadzoru funkcjonalnego oraz kontroli przełożonych nad kontrolowanymi zagadnieniami.
W celu wyeliminowania przyczyn stwierdzonych w toku kontroli uchybień i nieprawidłowości oraz zapobieżenia powstawaniu analogicznych błędów w przyszłości, Komendantów Komisariatów, Naczelników i Kierowników Jednostek i komórek organizacyjnych podległych KMP w Toruniu zobowiązano do:
1. zobligowania podległych funkcjonariuszy odpowiedzialnych za nadzór nad postępowaniami przygotowawczymi, w toku których zachodzi konieczność kierowania sprawców przestępstw na badania lekarskie i psychologiczne zgodnie z dyspozycją cyt. Zarządzeń Ministra Zdrowia, do bieżącego analizowania wszystkich spraw celem profilaktycznego zapobieżenia wykazanym w toku kontroli nieprawidłowościom,
2. wyegzekwowania od podległych funkcjonariuszy prowadzących postępowania przygotowawcze o przestępstwa z art. 178a § 1 kk każdorazowego dołączania do akt kontrolnych postępowań przygotowawczych kopii skierowań na badania lekarskie i/lub psychologiczne bądź jednoznacznej informacji w postaci notatki urzędowej czy pisma przewodniego odnoszących się do sposobu załatwienia czy realizacji przedmiotowej kwestii.
3. przeszkolenia i ponownego zapoznania podległych policjantów prowadzących postępowania przygotowawcze w sprawach o przestępstw z art. 178a § 1 kk z treścią:
- Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 7 stycznia 2004 r. w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 1 kwietnia 2005 r. w sprawie badań psychologicznych kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz wykonujących pracę na stanowisku kierowcy oraz Zarządzenie nr 1426 Komendanta Głównego Policji z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie metodyki wykonywania czynności dochodzeniowo-śledczych przez służby policyjne wyznaczone do wykrywania przestępstw i ścigania ich sprawców.
4. wzmożenia nadzoru służbowego nad kontrolowana problematyką oraz odzwierciedlenie przedmiotowego nadzoru w kartach nadzoru postępowań przygotowawczych.
IV. Kontrola w trybie uproszczonym nt. „Realizacji dyspozycji Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 1 kwietnia 2005 r. w spr. badań psychologicznych kierowców, którzy w związku z popełnianymi wykroczeniami w ruchu drogowym przekroczyli liczbę 24 punktów” przeprowadzonej w Sekcji Ruchu Drogowego KMP w Toruniu.
Kontrolą objęto 1 podmiot, tj. Sekcję Ruchu Drogowego KMP w Toruniu.
Na podstawie analizy kontrolowanej dokumentacji stwierdzono, iż sporządzanie skierowań na badania psychologiczne osób, które przekroczyły liczbę 24 punktów karnych w związku z popełnianymi wykroczeniami w ruchu drogowym, przez odpowiedzialnego za przedmiotową kwestię funkcjonariusza Sekcji Ruchu Drogowego KMP w Toruniu, w kontrolowanym okresie odbywało się systematycznie i „na bieżąco”, w ślad za napływającymi z KWP w Bydgoszczy pismami.
W toku kontroli ujawniono jedynie trzy przypadki gdzie okres pomiędzy wpływem pisma a sporządzeniem skierowania przekroczył wskazany przedział czasowy /Zał. nr 1. poz. 35, 40 i 45 tabeli nr 1/, a tylko w jednym ze stwierdzonych przypadków skutkowało to przekroczeniem terminu obowiązującego w myśl przepisów cyt. powyżej Rozporządzenia.
W stwierdzonych przypadkach przekroczenia terminu skierowania osób na badania psychologiczne, zwłoka nie wynikała z opieszałości funkcjonariusza SRD KMP w Toruniu, odpowiedzialnego za ich sporządzanie. Nieterminowe sporządzanie skierowań wiązało się przede wszystkim ze wskazywaniem w pismach sporządzanych w KWP w Bydgoszczy osób w stosunku, do których zachodzi konieczność wydania stosownego skierowania, a termin jego wystawienia upłynął jeszcze przed sporządzeniem i przesłaniem przedmiotowego pisma do KMP w Toruniu.
W celu wyeliminowania stwierdzonych w toku kontroli nieprawidłowości i uchybień Naczelnika Sekcji Ruchu Drogowego KMP w Toruniu zobowiązano do:
1. każdorazowego, bieżącego analizowania przesyłanych z WRD KWP w Bydgoszczy pism dot. kierowania osób na badania psychologiczne w związku z przekroczeniem limitu 24 punktów karnych, pod kątem przekroczenia terminu wskazanego w cyt. Rozporządzeniu oraz monitowania przedmiotowych przypadków w WRD KWP w Bydgoszczy,
2. wzmożenia nadzoru funkcjonalnego i kontroli nad realizacją zadań objętych przedmiotową kontrolą.
V. Kontrola w trybie uproszczonym nt. „Sprawowanie nadzoru oraz efektywność realizacji zadań służbowych przez poszczególnych funkcjonariuszy Sekcji Prewencji KMP w Toruniu za okres od 01. 07. 2008 r. do 30. 01. 2009 r.”
Kontrolą objęto 1 podmiot, tj. Sekcję Prewencji KMP w Toruniu.
Na podstawie wyników przedmiotowej kontrolowanej stwierdzono, iż Naczelnik Sekcji Prewencji KMP w Toruniu nie weryfikował zakresu obowiązków i faktycznie wykonywanych przez funkcjonariuszy poszczególnych Zespołów czynności, tym samym doprowadzając do nieefektywnego funkcjonowania Sekcji Prewencji KMP w Toruniu.
W celu wyeliminowania stwierdzonych w toku kontroli nieprawidłowości i uchybień polecono:
1. Przeprowadzenie reorganizacji Wydziału Prewencji KMP w Toruniu celem poprawy efektywności służby.
2. Naczelnika Wydziału Prewencji KMP w Toruniu zobowiązano do sporządzania opinii służbowych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 czerwca 2002 r. w sprawie opiniowania służbowego funkcjonariuszy Policji oraz wzoru formularza opinii służbowej.
VI. Kontrola w trybie uproszczonym nt. „Rozkładu czasu służby Zespołu Przewodników Psów Służbowych Sekcji Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Toruniu oraz wykorzystania psów służbowych do służby od dnia 01 stycznia 2009 r. do dnia 25 marca 2009 r.”
Kontrolą objęto 1 podmiot, tj. Sekcję Prewencji KMP w Toruniu.
W toku przeprowadzonej kontroli ujawniono nieprawidłowości dotyczące niewłaściwego rozliczania czasu służby policjantów, nieprawidłowego rozpisywania „Książki odpraw służb płatnych”, niezgodności czasu służby policjantów z obowiązującymi w tym zakresie przepisami oraz braku nadzoru nad policjantami przystępującymi do służb płatnych, wytknięto przedmiotowe błędy i uchybienia. Ponadto polecono zapoznanie policjantów z obowiązującymi w przedmiotowym zakresie przepisami oraz wzmożenie nadzoru służbowego.
VII. Kontrola w trybie uproszczonym nt. „Ocena stopnia wykorzystania w służbie Mobilnych Terminali przez funkcjonariuszy Wydziału Ruchu Drogowego i Referatu Patrolowo – Interwencyjnego Komendy Miejskiej Policji w Toruniu”.
Kontrolą objęto 2 podmiot, tj. Wydział Ruchu Drogowego i Referat Patrolowo-Interwencyjny KMP w Toruniu.
Na podstawie wyników przedmiotowej kontroli stwierdzono, iż stopień pobierania do służby w czerwcu 2009 r. Mobilnych Terminali przez funkcjonariuszy WRD i RPI KMP w Toruniu nie budził zastrzeżeń. Zastrzeżenia budziła jedynie mała efektywność jego wykorzystania przez Policjantów w toku pełnionej służby. Wobec powyższego polecone wzmożenie nadzoru służbowego i tym samym zwiększenie efektywności wykorzystywania mobilnych terminali w służbie.
Zdiagnozowane przyczyny stwierdzonych nieprawidłowości to z jednej strony brak właściwego nadzoru ze strony przełożonych, w tym kierowników kontrolowanych jednostek, z drugiej zaś niestosowanie się funkcjonariuszy prowadzących postępowania przygotowawcze i wykonujących czynności służbowe do dyspozycji obowiązujących w danym zakresie przepisów szczególnych, a także ich niewłaściwe interpretowanie. Odpowiedzialnymi za powstawanie uchybień i nieprawidłowości stwierdzanych w toku kontroli byli zarówno kierownicy kontrolowanych komórek i jednostek organizacyjnych, średni szczebel kierowniczy jak i szeregowi policjanci.
W przypadku wszystkich przeprowadzonych kontroli, kierowników kontrolowanych jednostek zobowiązano do podjęcia skutecznych działań mających na celu wyeliminowanie stwierdzonych nieprawidłowości poprzez zapoznanie podległych funkcjonariuszy z treścią obowiązujących przepisów, przeprowadzenia szkoleń w zakresie sporządzania i obiegu dokumentów oraz przypomnienia zasad efektywnej pracy w tym operacyjnej, a także uaktywnienie średniego szczebla nadzoru, w tym nad rzetelnością sporządzanej dokumentacji służbowej.
Wszystkie wnioski i zalecenia zawarte w wystąpieniach pokontrolnych zostały zrealizowane.
O sposobie realizacji wniosków kontroli sprawdzającej za l.dz. T-388/09 kierownicy kontrolowanych jednostek poinformują Komendanta Miejskiego Policji w Toruniu do dnia 21.01.2010 r.. Na podstawie ustaleń pokontrolnych nie wszczynano postępowań dyscyplinarnych, nie kierowano zawiadomień o popełnieniu przestępstw lub wykroczeń, zarządzono natomiast przeprowadzanie 7 rozmów dyscyplinarnych.