Kontrole w 2008 roku. - Archiwum - Komenda Miejska Policji w Toruniu

Biuletyn Informacji Publicznej

 

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU KONTROLI PRZEPROWADZONYCH W 2008r. PRZEZ ZESPÓŁ KONTROLI KMP W TORUNIU

 

Zadania wynikające z treści Zarządzenia Nr 49 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz organy i jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, w Komendzie Miejskiej Policji w Toruniu zrealizowane zostały przez Zespół Kontroli Komendy Miejskiej Policji w Toruniu.

Zgodnie z Regulaminem Komendy Miejskiej Policji w Toruniu z dnia 28 listopada 2008r., z dniem 31 grudnia 2008r. Zespół Inspekcji KMP w Toruniu, zmienił nazwę na Zespół Kontroli KMP w Toruniu, który realizuje zadania w składzie czteroosobowym.

Zgodnie z Planem Kontroli z dnia 9 stycznia 2008r. zatwierdzonego przez Komendanta Miejskiego Policji w Toruniu mł. insp. Wojciecha Bejger w 2008r. zaplanowane były trzy kontrole, z których zostały zrealizowane dwie:

 

I.   Kontrola problemowa nt. „Rzetelność sporządzania formularzy statystycznych Stp-2 i Stp-3 w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych oraz nadzór przełożonych nad przedmiotowym zagadnieniem”. Kontrolą objęto 5 podmiotów tj. Komisariat Policji Toruń - Rubinkowo, Komisariat Policji w Chełmży, Posterunek Policji w Lubiczu, Posterunek Policji w Łysomicach i Posterunek Policji w Złejwsi Wielkiej.

W toku kontroli stwierdzono nieprawidłowości polegające na:

  • błędnym wypełnianiu formularzy statystycznych,
  • wypełnianiu formularzy stp-3 przed formalnym zakończeniem postępowania,
  • niewypełnieniu wszystkich pozycji druków statystycznych,
  • nie wpisywaniu dat zakończenia postępowania na drukach statystycznych.

 

II.   Kontrola problemowa nt. „Aktywność policjantów pionu prewencji, w tym dzielnicowych w rozpoznawaniu rejonu służbowego w zakresie przekazywania służbom wykrywczym istotnych informacji dotyczących osób, zdarzeń, miejsc pozostających w zainteresowaniu Policji”.

Kontrolą objęto 7 podmiotów tj. Komisariat Policji Toruń - Podgórz, Sekcja Ruchu Drogowego KMP w Toruniu, Posterunek Policji w Lubiczu, Obrowie, Czernikowie, Łysomicach i w Złejwsi Wielkiej.

W toku kontroli stwierdzono nieprawidłowości polegające na:

  • niskiej skuteczności funkcjonariuszy w pozyskiwaniu informacji operacyjnych i sporządzaniu meldunków informacyjnych,
  • niskiej jakości pozyskiwanych informacji, czego odzwierciedleniem jest nie potwierdzanie się danych zawartych w wytworzonych meldunkach informacyjnych,
  • znikomej skuteczności dzielnicowych w pozyskiwaniu informacji operacyjnych, a tym samym w rozpoznawaniu podległych rejonów służbowych,
  • braku rejestracji Teczki meldunków informacyjnych,
  • zarejestrowaniu na jednej liczbie, tj. 220/08 dwóch różnych meldunków informacyjnych, /niezgodnie z § 189 pkt.1 Zarządzenia nr pf-634 KGP z dnia 30.06.2006 r. w sprawie metod i form wykonywania przez Policję czynności operacyjno-rozpoznawczych/,
  • niewłaściwie prowadzonym dzienniku korespondencyjnym.

 

Zdiagnozowana przyczyna stwierdzonych nieprawidłowości to brak nadzoru ze strony kierowników kontrolowanych jednostek oraz nieznajomość przez funkcjonariuszy prowadzących postępowania przygotowawcze Zarządzenia Nr 350 KGP z dnia 1 lipca 2003r. z póź. zm. w sprawie zbierania, gromadzenia, przetwarzania i opracowywania danych statystycznych o przestępczości oraz zamachach samobójczych i wypadkach tonięcia.

W przypadku obu przeprowadzonych kontroli, kierowników kontrolowanych jednostek zobowiązano do podjęcia skutecznych działań mających na celu wyeliminowanie stwierdzonych nieprawidłowości poprzez zapoznanie podległych funkcjonariuszy z treścią w/w Zarządzenia, przeprowadzenia szkoleń w zakresie sporządzania i obiegu meldunków informacyjnych oraz przypomnienia zasad pracy operacyjnej także uaktywnienie średniego szczebla nadzoru nad rzetelnością sporządzanych dokumentacji służbowej.

Wszystkie wnioski i zalecenia zawarte w wystąpieniach pokontrolnych zostały zrealizowane. Odstąpiono od formułowania wniosków o charakterze dyscyplinarnym z uwagi na fakt ujęcia przedmiotowych zagadnień w planie kontroli na rok 2009r.

W trakcie prowadzonej kontroli nt. „Aktywność policjantów pionu prewencji, w tym dzielnicowych w rozpoznawaniu rejonu służbowego w zakresie przekazywania służbom wykrywczym istotnych informacji dotyczących osób, zdarzeń, miejsc pozostających w zainteresowaniu Policji” stwierdzono właściwą realizację zadań, zarówno przez Kierownika Posterunku Policji w Czernikowie jak i podległych mu funkcjonariuszy, w zakresie ilości i jakości pozyskanych informacji operacyjnych, a także sporządzania i obiegu dokumentacji służbowej.

W 2008r. niezrealizowano jednej z zaplanowanych kontroli na temat „Obieg dokumentów procesowych od chwili wpływu do jednostki do czasu otrzymania przez funkcjonariusza prowadzącego postępowanie oraz rytmika prowadzenia postępowań przygotowawczych trwających powyżej trzech miesięcy, ze szczególnym uwzględnieniem nadzoru służbowego. Zgodnie z par. 12.1 pkt 3 Zarządzenia Nr 49 MSWiA, pismem T-307/07 z dnia 16 października 2008r. poinformowano Naczelnika Wydziału Kontroli KWP w Bydgoszczy o zmianie rocznego planu kontroli w powyższym zakresie.

Metryczka

Data publikacji : 10.03.2009
Data modyfikacji : 16.02.2011
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Miejska Policji w Toruniu
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
nadkom. Zbigniew Męczyński
Osoba udostępniająca informację:
Piotr Górny Zespół Kontroli KMP w Toruniu
Osoba modyfikująca informację:
Piotr Górny
do góry